Rodzina i zdrowie

Piramida żywienia

Co to jest piramida żywienia? Jak ona wygląda? Jak ją rozumieć? W języku migowym wyjaśnia magister dietetyki Elżbieta Zarębska.

Cześć! Dzisiaj chciałam opowiedzieć o piramidzie żywienia. Wiecie co to? Została stworzona przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) w Warszawie. Piramida ma kilka pięter, na których przedstawia ogólne zasady związane z prawidłowym żywieniem u osób zdrowych. Jak rozumieć piramidę? Piramidę trzeba czytać od dołu – od podstawy. W podstawie znajdują się produkty najważniejsze. Im wyżej końca piramidy – szczytu, tam znajdują się składniki żywienia, które powinniśmy spożywać w mniejszych ilościach, ale to nie oznacza, że są one całkiem niepotrzebne.

Piramida żywienia — aktywność fizyczna

Omówmy teraz po kolei każde z pięter piramidy. Aktywność fizyczna to podstawa piramidy. Ale jak to ćwiczenia? Jaki związek ma dieta z ćwiczeniami? Już wyjaśniam.

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Decyzję o rozpoczęciu ćwiczeń podejmuje się z wielu powodów: dla zdrowia, pięknej figury, odreagowania stresu. Każda aktywność fizyczna poprawia samopoczucie, ułatwia zasypianie, wpływa na sylwetkę, poprawia wyniki badań krwi. Jest wiele powodów, dla których warto ćwiczyć. Nie lubisz biegać? Siłownia nie jest dla Ciebie? Spokojnie. Wybierz basen, rolki albo rower. A może joga albo taniec? Weź znajomych i razem idźcie grać w siatkówkę, koszykówkę albo piłkę nożną. Każdy może poszukać czegoś dla siebie. Ważne, aby wybrać to, co się lubi. Jeśli z powodu chorób nie możesz wykonywać niektórych ćwiczeń, to spróbuj aerobiku, czy nordic walking, albo pójdź na spacer. To też jest świetne rozwiązanie. Jeśli jeździsz autem, warto zaparkować 300-500 m od domu i przejść się pieszo.

Nie masz motywacji? Spróbuj 1, 2, 3, a może za 4 razem uda się, a potem już się przyzwyczaisz i będzie tylko lepiej i lepiej. Wystarczy 30 minut dziennie. Zaproś dzieci, rodziców, żonę, męża do wspólnej zabawy. Pamiętaj! Na początku zacznij od łatwych, delikatnych ćwiczeń, w ten sposób przygotujesz organizm do regularnej aktywności i unikniesz kontuzji.

Wszystkie ćwiczenia, obojętnie co wybierzesz, zmniejszą ryzyko wielu chorób.

Wszystkie ćwiczenia, obojętnie co wybierzesz zmniejszą ryzyko wielu chorób. Jeśli chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów to też zacznij ćwiczyć. Ćwiczenia są tak samo ważne jak prawidłowa dieta.

Piramida żywienia
Piramida żywienia

Piramida żywienia — warzywa i owoce

Pierwsze piętro piramidy. Hura! W końcu coś o jedzeniu. Ale jak to? Warzywa? Owoce? Przecież od dziecka jemy tylko kanapki i słodycze. Tak, to właśnie warzywa i owoce powinny być głównym składnikiem naszej diety. Zawierają wiele witamin i minerałów.

Warzywa i owoce najlepiej spożywać surowe, tylko wtedy mają najwięcej składników. Oczywiście można przygotować je w inny sposób: ugotować, upiec, zrobić sok, a nawet ciasto. Tak, tak. Ciasto! Ciasto marchewkowe, burakowe, szpinakowe, albo z czerwonej fasoli. Pycha! Warto wiedzieć, że warzyw należy jeść więcej. Dlaczego? Owoce prócz witamin, mają też cukier, a cukier nie jest dobry dla naszego organizmu. Szczególnie muszą uważać na to osoby chore na cukrzycę. Owoce podwyższają poziom cukru, dlatego najlepiej jeść je od rana. Z kolei porcja warzyw powinna być dodatkiem do każdego posiłku.

Piramida żywienia — kasza, ryż, makaron, chleb

Kolejne piętro. Co tu jest? Kasza, ryż, makaron, chleb, bułki. Białe lub ciemne. Które wybrać? Zależy. Ogólnie lepiej wybierać produkty ciemne, pełnoziarniste. Mają mniej kilokalorii i posiadają dużo błonnika. Jednak nie dla każdego są one dobre. Osoby starsze mogą źle tolerować spożycie ciemnego pieczywa, wtedy należy wybierać produkty białe, ponieważ są one łatwostrawne.

Piramida żywienia — produkty mleczne

Następne piętro to mleko, kefir, jogurty, ser żółty, ser biały, jaja. Źródło białka i wapnia. Kolejne piętro: chude mięso i ryby oraz warzywa strączkowe.

Piramida żywienia — tłuszcze

Na samym szczycie piramidy znajdują się tłuszcze. Dziwne, ale ten składnik też jest potrzebny, aby nasz organizm funkcjonował prawidłowo. Tłuszcze najlepiej spożywać w formie oleju np. rzepakowego, czy oliwy z oliwek, jako dodatek do sałatki. Można dodać też tzw. „dobre” tłuszcze znajdujące się w orzechach, czy migdałach.

Piramida żywienia — napoje

Już wszystko wyjaśnione. Ale jest jeszcze kilka elementów obok. No tak. Jemy, ale musimy też pić. Dorosły człowiek powinien wypijać dziennie ok. 2 l płynów. Najważniejsza jest woda. Można pić także kawę i herbatę.

Piramida żywienia — cukier i sól

Na zdjęciu piramidy widać też przekreślony cukier i sól. Powinniśmy ich unikać z powodu powszechnych chorób: cukrzycy, czy nadciśnienia tętniczego. Zarówno cukier jak i sól jest obecna w wielu produktach np. w jogurtach, ketchupie, wędlinach itd., dlatego nie powinno się ich dodawać do przygotowywanych potraw.

Czy piramida zawsze wyglądała tak samo? Ta jest najnowsza z 2016 r. Czasami wprowadza się poprawki, ponieważ powstają nowe badania naukowe, a poziom wiedzy rośnie, wiadomo coraz więcej.

Ciekawostką jest to, że piramida, którą widzicie, dla młodzieży, osób starszych, czy sportowców jest nieco inna. Nie ma uniwersalnej piramidy. Każdy człowiek jest inny i wymaga indywidualnego dopasowania diety. Jednak każdy powinien wykorzystywać ogólne zasady zawarte w piramidzie żywienia.

Podobają Wam się zagadnienia związane z dietą? Chcecie jeszcze? Jeśli tak, piszcie w komentarzach. Do zobaczenia!